Voorkom geweld op het werk: dossier
Maak komaf met geweld op het werk
Welke concrete acties kan u ondernemen om geweld op het werk te voorkomen of tegen te gaan?
Fysieke en verbale agressie tegen personeel komt steeds vaker voor, in het bijzonder tegen medisch personeel en ambulanciers maar ook tegen andere beroepsgroepen. Steeds vaker horen we in het nieuws over incidenten zoals beledigingen, bedreigingen, provocaties tot zelfs belaging door projectielen, slagen en verwondingen.
Hoe het hoofd te bieden aan deze toename van gewelddadige gedragingen?
Om u te helpen in de strijd tegen deze agressie heeft Cohezio een sensibiliseringscampagne ontwikkeld.
Welke wettelijke verplichtingen heeft u als werkgever?
Typeprocedure in het kader van de psychosociale risico’s op het werkDe werkgever is verplicht om de nodige maatregelen te nemen om psychosociale risico’s op het werk te voorkomen, o.a. inzake geweld, pesterijen en seksueel onaanvaardbaar gedrag, discriminatie en conflicten. In dit artikel vindt u een overzicht van uw wettelijke verplichtingen. | |
Register voor extern geweldDe werkgever is wettelijk verplicht een register bij te houden van de verklaringen die werden afgelegd door werknemers die slachtoffer werden van ongewenst gedrag door een derde. | |
Bied steun aan personeel dat slachtoffer werd van agressieWat kan u verder nog meer doen? Bij een traumatische gebeurtenis is het sterk aanbevolen het slachtoffer op een adequate manier te ondersteunen en op te volgen. |
Cohezio begeleidt u
Voor een begeleiding op maat rond deze problematiek, kan u uiteraard ook rechtstreeks een beroep doen op ons. Enkele voorbeelden van begeleiding die we u kunnen bieden rond deze thematiek:
Begeleiding bij het opzetten van een preventie- en beheersingsbeleid rond agressie
Onderzoeken van arbeidsplaatsen met het oog op een inrichting ervan die de agressierisico’s terugdringt
Sensibilisering gericht op werknemers
Sensibilisering gericht op leidinggevenden
Aarzel niet om ons te contacteren om uw specifieke situatie te bespreken!
ContacteER ONS
Hoe te reageren wanneer er zich een geval van agressie heeft voorgedaan op het werk?
5 adviezen om een gespannen situatie op het werk aan te pakkenAgressie op het werk, hoe te reageren? |
Omgaan met agressie van klantenTips voor werkgevers en leidinggevenden | Omgaan met agressie van klantenTips voor werknemers |
Opleidingen om u te ondersteunen
Hoe omgaan met conflicten en agressie?Spanningen, frustraties, boosheid, conflicten,.... maken steeds vaker deel uit van de dagdagelijkse realiteit waarmee bepaalde medewerkers geconfronteerd worden. Elke persoon die ermee geconfronteerd wordt kan leren te anticiperen op en om te gaan met dit soort gedrag. | |
Hoe omgaan met conflicten en agressie?Deze workshop is gericht op het leren begrijpen van de oorsprong en betekenis van ongepaste gedragingen om er zo op een serene en doeltreffende manier het hoofd aan te kunnen bieden, en assertiviteit te ontwikkelen. | Een schokkende gebeurtenis op het werkBegrijpen wat een “kritisch incident” is, en anticiperen op het begeleidingsproces, is essentieel. De individuele en collectieve psychische gevolgen van ernstige feiten van agressie op het werk vragen om het opzetten van een beleid rond crisisbeheer en ondersteuning. |
Download ons sensibiliseringsmateriaal
Voorkom gewelddadig gedrag door derden in uw organisatieOm u te helpen bij het sensibiliseren rond de thematiek van geweld en agressie op het werk, stellen we verschillende tools, gericht op personen intern en/of extern aan uw organisatie, tot uw beschikking: affiches, flyers, brochures etc. |