Het re-integratietraject 2.0 wil mensen die langdurig ziek zijn beter begeleiden en ze weer aan de slag krijgen aan functies aangepast aan hun mogelijkheden. Of het reïntegratietraject nu aangevraagd wordt door de werkgever of door de werknemer, de arbeidsarts zal in beide gevallen een belangrijke rol spelen tijdens dit traject. Aarzel niet om contact op te nemen met je Cohezio-arbeidsarts indien je op deze pagina het antwoord op je vragen niet vindt.
Er zijn drie mogelijke manieren om in te stappen in het re-integratietraject. De arbeidsarts verwittigt de andere partijen (werkgever of werknemer) en de adviserend arts vanaf het ogenblik dat hij een re-integratieverzoek heeft ontvangen.
Als werknemer kun je ongeacht deduur van de arbeidsongeschiktheid steeds zelf een re-integratietraject opstarten.
Als werkgever ben je verplicht om je werknemers in te lichten over het recht om dit bezoek aan te vragen. Zorg er ook voor dat je alle contactgegevens van de preventieadviseurs en de vertrouwenspersonen duidelijk communiceert. Dit maakt deel uit van de algemene brief die Cohezio opstuurt naar werknemers die meer dan 4 weken afwezig zijn.
De werkgever kan een re-integratietraject opstarten, ten vroegste vanaf 3 maanden ononderbroken afwezigheid na aanvang van de arbeidsongeschiktheid van de werknemer. Opgelet: indien de werknemer binnen de eerste veertien dagen van een poging tot werkhervatting opnieuw arbeidsongeschikt wordt, wordt de afwezigheid geacht niet onderbroken te zijn.
Vanaf het ogenblik waarop de werknemer jou als werkgever een attest van zijn behandelend geneesheer bezorgt waaruit de definitieve ongeschiktheid om het overeengekomen werk uit te voeren blijkt.
Formulier om een re-integratietraject voor een werknemer aan te vragen (.doc)
Verstuur het ingevulde formulier (ingescand, met handtekening), en, indien van toepassing, het attest van definitieve ongeschiktheid, naar reintegration@cohezio.be of per post naar Cohezio (Bischoffsheimlaan 1-8 te 1000 Brussel) om een re-integratietraject aan te vragen.
Naast het formulier is het noodzakelijk om de contactgegevens door te geven van de mutualiteit van de werknemer (naam, adres, e-mail). Zonder deze informatie kan er geen traject worden opgestart. Indien je dit niet kent, trachten wij dit bij de werknemer te weten te komen.
Formulier om een re-integratietraject aan te vragen (.doc)
Verstuur het ingevulde formulier (ingescand, met handtekening), naar reintegration@cohezio.be of per post naar Cohezio (Bischoffsheimlaan 1-8 te 1000 Brussel) om een re-integratietraject aan te vragen.
In geval van definitieve ongeschiktheid, is het aangewezen om een kopie van het attest te bezorgen samen met je aanvraag, of mee te brengen de dag van het onderzoek.
De arbeidsarts heeft een maximumtermijn van 49 kalenderdagen volgend op de dag na ontvangst van het re-integratieverzoek om te zorgen voor het onderzoek van de werknemer en van de werkpost, het overleg met de andere betrokken actoren, en het bezorgen van de re-integratiebeoordeling aan de werkgever en werknemer.
Als de werknemer dit toestaat, kan de preventieadviseur-arbeidsarts met het oog op de re-integratiebeoordeling overleg plegen met de volgende personen:
De preventieadviseur-arbeidsarts onderzoekt indien nodig de werkpost van de werknemer om de mogelijkheden tot aanpassing van deze werkpost na te gaan.
Bij een beslissing tot definitieve ongeschiktheid voor het overeengekomen werk (beslissing B) heeft de werknemer 21 kalenderdagen volgend op de dag van ontvangst van de beslissing om een beroep in te dienen met een aangetekende brief aan de werkgever en aan de bevoegde arts-sociaal inspecteur van de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het werk. De uitvoering van het traject wordt opgeschort totdat de beroepsprocedure afgerond is. Een beslissing dient genomen te worden uiterlijk binnen een termijn van 42 kalenderdagen die aanvangt op de dag volgend op de dag waarop de arts sociaal inspecteur het beroep ontvangen heeft. De arts-sociaal inspecteur neemt de uiteindelijke beslissing op in een verslag dat in het gezondheidsdossier van de werknemer wordt bewaard. Er wordt onmiddellijk een kopie doorgestuurd naar de werkgever en de werknemer via een aangetekende zending. Tijdens een re-integratietraject kan de beroepsprocedure slechts één keer worden aangewend.
De werkgever onderzoekt de concrete mogelijkheden voor aangepast of ander werk en/of voor aanpassingen aan de werkpost, waarbij hij zo goed mogelijk rekening houdt met:
De werkgever maakt vervolgens in overleg met de werknemer, de preventieadviseur-arbeidsarts en, wanneer nodig, andere personen die kunnen bijdragen tot het slagen van de re-integratie een re-integratieplan op dat aangepast is aan de gezondheidstoestand en de mogelijkheden van de werknemer.
Het re-integratieplan bevat één of meerdere van de volgende maatregelen op een zo concreet en gedetailleerd mogelijke wijze :
In voorkomend geval bezorgt de preventieadviseur-arbeidsarts het re-integratieplan aan de adviserend arts die een beslissing neemt over de progressieve werkhervatting en de arbeidsongeschiktheid zoals bedoeld in artikel 100 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. Het re-integratieplan maakt melding van deze beslissing. De werkgever past indien nodig het re-integratieplan aan.
De werkgever bezorgt het re-integratieplan aan de werknemer binnen de volgende termijn na ontvangst van de re-integratiebeoordeling:
De werknemer beschikt over een termijn van 14 kalenderdagen om al dan niet met het voorgestelde plan in te stemmen. Indien de werknemer het re-integratieplan weigert, vermeldt hij hierin de redenen van zijn weigering. Als de werknemer niet reageert binnen de voorziene termijn, wordt hij gecontacteerd door de werkgever. Als de werknemer opnieuw niet reageert, wordt dit beschouwd als een weigering van het re-integratieplan.
Een werkgever die, na het overleg en het onderzoek van de concrete mogelijkheden voor aangepast of ander werk en voor aanpassingen aan de werkpost bedoeld in §1, geen re-integratieplan kan opmaken, stelt een gemotiveerd verslag op waarin hij toelicht waarom dat technisch of objectief onmogelijk is, of om gegronde redenen redelijkerwijze niet kan worden geëist, en waaruit blijkt dat de mogelijkheden tot aanpassing van de werkpost en/of tot aangepast of ander werk ernstig werden overwogen. Hij houdt in voorkomend geval rekening met het recht op redelijke aanpassingen voor personen met een handicap met verwijzing naar de indicatoren uit het Protocol tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschapscommissie ten gunste van personen met een handicap, opgemaakt op 19 juli 2007 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 20 september 2007.
Hij bezorgt dit verslag aan de werknemer en aan de preventieadviseur-arbeidsarts binnen dezelfde termijnen hierboven vermeld, en houdt het ter beschikking van de met het toezicht belaste ambtenaren.
Over de verbreking van een arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht lees je meer op deze pagina.