Hoe bereiden we ons voor op de periode na COVID 19?
Thematische artikels 16 februari 2022

Hoe bereiden we ons voor op de periode na COVID 19?

Sinds het begin van de crisis maken bedrijven zich, terecht, zorgen over de evolutie van deze pandemie op korte en middellange termijn. Niemand kan met zekerheid zeggen hoe de situatie zich zal ontwikkelen. In die omstandigheden is het moeilijk om te denken aan de periode na COVID-19. Toch is het erg belangrijk om nu al een preventief plan voor te bereiden, vóór het einde van de lockdown. Zo kan een verwarrende werkhervatting voor de werknemers worden vermeden.

Hoe kunt u als werkgever de mogelijke psychosociale risico’s van het einde van de crisis voorkomen?

Door tijdens de crisis de angsten van de werknemers te identificeren, kan een gepaste reactie worden voorbereid voor wanneer we terugkeren naar een "normale toestand". Er dient te worden geanticipeerd op de risico’s van demotivatie, stress, een te zware werklast, enz.

Wanneer het einde van de lockdown en van de bijbehorende maatregelen zal worden aangekondigd, raden we u aan om een actieplan in te voeren in 3 fasen:

  1. Communicatie (via mails, dienstnota’s, mondelinge communicatie)
  • Druk uw dankbaarheid en/of erkenning uit ten opzichte van de werknemers, voor hun aanpassing aan de situatie.
  • Leg uit welke veranderingen de crisis heeft teweeggebracht binnen de organisatie (financiële verliezen, ontwikkeling van ondersteuning op het vlak van informatica en communicatie, nieuwe producten/documenten, enz.).
  • Verwijs door naar de bevoegde personen, intern en extern, om te antwoorden op de gestelde vragen (vakantiedagen, organisatie van het werk, welzijn, enz.).
  1. Organisatie en uitwisseling van ervaringen (via vergaderingen/schriftelijke nota’s)
  • Leg teamvergaderingen vast voor elke dienst, om het werk voor de eerste weken te plannen en te verdelen tussen de werknemers.
  • Maak gebruik van die vergaderingen zodat de werknemers hun collega’s kunnen terugzien en hun behoeften, verwachtingen en bekommernissen in verband met de toekomst kunnen uitdrukken, door een punt "welzijn" toe te voegen aan de agenda van de dag.
  • Geef, indien de werknemers daarmee akkoord gaan, die behoeften/verwachtingen/bekommernissen door aan de hiërarchische lijn, zodat er operationele maatregelen kunnen worden genomen indien nodig.
  1. Aanpassing en stabiliteit
  • Bied supervisie/intervisie aan voor de werknemers die sterk werden blootgesteld aan COVID-19.
  • Zorg voor een positieve dynamiek van verandering op basis van de vragen die regelmatig terugkomen en stel, naargelang de relevantie, werkgroepen op met betrekking tot die thema’s.
  • Evalueer de hulpmiddelen op het vlak van informatica en communicatie die doeltreffend en productief zijn gebleken tijdens de lockdown, om zo de mogelijkheden om anders te werken te vergroten.
  • Communiceer over de toekomstvisie van het bedrijf. Dat kan bijvoorbeeld een engagement zijn om milieubewust te worden, om te werken aan het welzijn van de werknemers, om te zorgen voor meer flexibiliteit wat betreft arbeidsuren of telewerk, enz.

Deze adviezen vormen een model voor een preventieplan, met algemene stappen. Het is uiteraard aan u als werkgever om elke fase verder uit te werken en aan te passen aan de eigenheid van het bedrijf en het karakteristieke profiel van de werknemers.

De COVID-19-crisis veroorzaakt grote veranderingen. Bedrijven worden gedwongen om zich zo goed mogelijk daaraan aan te passen en om nieuwe strategieën te ontwikkelen. Door die strategieën uit te werken op een participatieve manier samen met de werknemers, wordt hun akkoord en hun engagement gegarandeerd. Dat zal noodzakelijk zijn om de uitdagingen aan te gaan die nog zullen komen.

 

Cohezio, uw externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, staat voor u klaar:

  • om de hiërarchische lijn gedurende heel deze crisis te begeleiden en te adviseren wat betreft de maatregelen die moeten worden genomen,
  • om psychosociale ondersteuning te bieden aan de werknemers die daar nood aan hebben,
  • om u te informeren in verband met de vragen die het vaakst worden gesteld door werkgevers en werknemers: https://www.cohezio.be/nl/coronavirus-veelgestelde-vragen.

 

Aarzel niet om tijdens deze moeilijke periode een beroep te doen op onze diensten, via ons e-mailadres sec.rim@cohezio.be of op het nummer 02/533.74.44. 

Cohezio is er voor u.

Zorg goed voor uzelf en voor de mensen in uw omgeving.

Andere nuttige informatie vindt u op de volgende websites: