Deconnecteren, je moet het leren
Actueel 12 juli 2024

Deconnecteren, je moet het leren

Het is zomer! Ongetwijfeld knijp je er ook een tijdje tussenuit om de batterijen opnieuw op te laden. Even niet meer denken aan je mailbox en je werk. En sinds 1 april 2023 heb je als werknemer ook officieel recht om te deconnecteren buiten de werkuren. Maar hoe doe je dat het best? En hoe vermijd je een post-holiday-syndroom?

Sinds een jaar heb je officieel het recht als werknemer om te deconnecteren buiten je werkuren. Dit betekent dat je nu de mogelijkheid hebt om na je werkuren niet meer beschikbaar/bereikbaar te zijn via bijvoorbeeld e-mail, smartphone, computer, enz., maar dat je ook een gezonde en evenwichtige connectie moet hebben tijdens je werkuren.

Overmatig of ongepast gebruik van informatie- en communicatietechnologieën (ICT) kan dan ook leiden tot technostress. Dit is een overbelasting veroorzaakt door overmatig gebruik van technologie, met andere woorden een teveel aan schermtijd en een constant gevoel geconnecteerd te zijn met je gsm of mailbox.

En dat kan een enorme impact hebben op je mentale en fysieke gezondheid zoals: vermoeidheid, angst, minder plezier op je werk én zelfs symptomen van een burn-out. Je brein heeft dus op tijd rust nodig en daarom is een gedeconnecteerd verlof nemen niet alleen leuk, maar ook broodnodig.

Hoe kan je optimaal deconnecteren tijdens je verlof? Hieronder geven we een paar tips:

  1. Voor je verlof

Neem de tijd met je collega’s om jouw afwezigheid op te vangen. Delegeer wat kan en communiceer welke taken niet hoeven te worden uitgevoerd. Stel je out-of-office bericht in voor zowel je mailbox als je mobiele telefoon. Duid ten slotte de mensen aan bij wie iemand terecht kan tijdens je afwezigheid.

  1. Tijdens je verlof

Geniet van je rustmoment! Schakel je notificaties uit (e-mail, Whatsapp werkgroepen, etc.). Bezorgt deconnecteren je toch ook stress, dan kan het beter zijn om een beetje verbonden te blijven. Onthoud dan wel dat je met vakantie bent en het geen werkdag is.

  1. Je terugkomst

Hervat op je eerste werkdag ook aan een rustig tempo. Neem de tijd om met je collega's te praten, je te informeren over bepaalde gebeurtenissen tijdens je afwezigheid en om opnieuw te connecteren met je werkomgeving. Voorzie in je agenda tijd om je mails door te nemen en vermijd zeker dat je meteen overuren maakt.

Bij Cohezio nemen we je psychosociaal welzijn serieus. Aarzel niet om contact op te nemen met onze preventieadviseurs psychosociale aspecten als je nog vragen hebt rond dit thema. Dat kan via 02/533 74 44 of fos@cohezio.be.

Odile Sanglier,
Principal Expert Psychosocial Risk Management bij Cohezio.