Thuiswerken met schoolgaande kinderen: hoe doe je dat?
Thuis werken : voor velen betekent dit een realiteit van het aan de keukentafel computeren tussen de legoblokken in, voor de ‘happy-fews’ onder ons kan het vanuit een afgezonderde kamer waar stoorzenders iets minder actief onze aandacht opeisen. Hoe houd je je hoofd boven water met enerzijds je projecten die doorlopen en anderzijds de realiteit van het constant in de buurt hebben van je kinderen?
Tip 1 : Zoek afzonderingEen eerste waardevolle tip luidt: zoek afzondering. Tenzij je een baby of peuter hebt die je best constant in de gaten hebt, hoef je je kinderen echt geen 24/24 (of 8u/8u30) per dag te monitoren. Een aparte kamer met bureau en ergonomische bureaustoel geniet de absolute voorkeur, maar zal voor de meesten een utopie zijn. In dat geval raden we toch aan afzondering te zoeken door bijvoorbeeld in een slaapkamer een tafel te plaatsen. Zorg ervoor dat voldoende natuurlijk licht in de kamer hebt.
| |
TIP 2: Maak een duidelijke werkplanning opMaak met je leidinggevende (en collega’s) duidelijke afspraken over je beschikbaarheden. Tussen welke uren verwacht men dat je bereikbaar bent? Welke flexibiliteit is er mogelijk in het kader van je uurrooster? Het aanhouden van de normale werktijden (en ritme in het algemeen) geniet steeds de voorkeur, maar misschien kan je er ook voor opteren heel vroeg ’s morgens wanneer de kinderen nog slapen reeds een aantal werkprioriteiten te behandelen. Ga dan niet ook nog eens ’s avonds extra doorwerken, je hoofd heeft ook mentale (lees: laat me even allemaal met rust) momentjes nodig.
| |
TIP 3: Maak afspraken met je partner over de verantwoordelijkhedenEen volgende en dus derde tip is het samen met je kroost en je partner (die misschien ook van thuis uit werkt) maken van een haalbare planning.
| |
TIP 4: Maak een bezigheidsschema voor de kinderenSamen met je kroost maak je een weekplanning, waarbij je rekening houdt met de leeftijden van elk kind. Zorg voor voldoende afwisseling tussen ‘moetjes’ en ‘datjes’, en tussen stilzitten en bewegen. ‘Moetjes’ zijn de huiswerktaken die ze meegekregen hebben, huishoudelijke klusjes (per leeftijd bestaan er richtlijnen over welke huishoudelijke taken al haalbaar zouden moeten zijn), lezen in een (echt!) boek, enz. ‘Magjes’ zijn de zaken waar je van weet dat ze laaiend enthousiast over gaan zijn, hetgeen natuurlijk voor elk kind een andere invulling krijgt: een film kijken, fietsen in de tuin, met de remote-controlled auto’s spelen, het poppenhuis herdecoreren, … In tegenstelling tot het advies dat je eerder kreeg om het jezelf wat makkelijker te maken, beperk je de (niet-educatieve) schermpjestijd voor je kinderen tot een strikt minimum: hun activiteit- (of agitatie-)niveau neemt alleen maar toe, en dan zijn ze één brok energie tegen het moment dat jij je volle aandacht weer op hen kan richten: iets waar jij niet noodzakelijk na een lange werkdag vol combineren van gezin en taken nog zin in hebt. De realiteit van een ononderbroken werkdag zet je even uit je gedachten wegens onhaalbaar.
| |
TIP 5: Maak afspraken met je kroostKrijgen ze de computer niet aan? Wil het opzetten van een bepaalde film niet lukken? Komen ze tot de constatatie dat er één puzzelstukje in hun puzzel van 100 delen ontbreekt? Valt er een tand uit? Maak ten allen tijde duidelijke afspraken over wat een reden is om je storen en wat niet.
| |
TIP 6: Zet in op het verwerven van nieuwe vaardigheden door je kinderenLaat je kroost nieuwe vaardigheden verwerven met alle tools die daarbij voorhanden zijn. Voor de oudere kleuters en lagere schoolkinderen is bijvoorbeeld ‘Magnus’ een hele leuke app om te leren schaken.
| |
TIP 7: Schakel oma en/of opa in als digitale babysitDe digitale wereld is eindeloos en de combinatie tussen deze digitale wereld en de echte wereld is nooit ver zoeken. Via Skype of messenger een gezelschapsspel met oma of opa spelen? Wedden dat beide kanten zeer tevreden zijn?
| |
TIP 8: TienerperikelenBovenstaande tips zijn eerder van toepassing op de lagere schoolkinderen en de oudere kleuters, maar ook tieners kunnen zorgen voor de nodige weerspannigheid, zeker nu zij hun sociale beweegruimte sterk ingeperkt zien. Wees daarbij ook aandachtig voor hun psychisch welzijn: hun sociale identiteit is immers nog in volle ontwikkeling. Sociale identiteit wordt gevormd door interactie met anderen en er is een intrinsieke behoefte tot een groep te behoren. Praat met je tiener over waarom het nu belangrijk is om fysieke contacten met anderen te vermijden, dit in functie van de eigen gezondheid en die van alle gezinsleden, maar ook het collectieve maatschappelijke belang en dus het respecteren van de door onze overheid opgelegde maatregelen. Ga samen met hen op zoek naar creatieve alternatieven voor het fysieke contact met peers, vb. een virtueel feestje of etentje met hun vrienden via Whatsapp of Skype.
|