Băo academy is het coaching- en opleidingscentrum van Cohezio. Zij geven opleidingen eerste hulpverlening, maar ook herscholingen en opleidingen over de automatische elektrische defibrillatie. Zie eerstehulpcursussen.
Arbeidsveiligheid is de discipline die tot doel heeft arbeidsongevallen te voorkomen. Cohezio ondersteunt werkgevers in het waken over de arbeidsveiligheid van elke werknemer en voor elke werkpost. De waaier aan mogelijke risico’s is groot: elektriciteit, verkeer, brand en explosie, werken op hoogte, gevaarlijke stoffen, machines, manueel hanteren van lasten, …
Door op arbeidsveiligheid in te zetten verhoog je als werkgever de werktevredenheid, efficiëntie en productiviteit. Bovendien dring je arbeidsongevallen en de daarmee verbonden kosten terug.
Cohezio beschikt over een team van ervaren preventieadviseurs met een multidisciplinaire achtergrond. De voornaamste taken van de preventieadviseurs arbeidsveiligheid:
Elke werkomgeving en elke werkpost is anders. Onze preventieadviseur geeft eerder een aanpak op maat dan een standaardoplossing. Hij doet dit in nauwe samenwerking met de betrokken werknemers.
Tijdens de Week van de Mobiliteit wordt extra nagedacht over een duurzame manier om zich te verplaatsen. We kennen de verschillende alternatieven voor Koning Auto, zoals bijvoorbeeld de fiets. Maar dit vraagt ook om extra aandacht en preventie, vooral voor werknemers die dagelijks met de fiets naar het werk pendelen.
Nieuwe wetgeving rond binnenluchtkwaliteit in de voor het publiek toegankelijke besloten ruimten. In een K.B. worden de verplichtingen rond risicoanalyses en luchtkwaliteitsmeters nader omschreven (deze zullen echter vooralsnog enkel vrijwillig worden toegepast).
Met de zomerse hitte in volle gang, kan de verleiding om comfortabelere kleding te dragen op het werk, zoals korte broeken, toenemen. Echter, terwijl het dragen van korte broeken verlichting kan bieden tijdens warme dagen, zijn er belangrijke veiligheidsaspecten om in gedachten te houden, vooral op de werkplek.
De schoolvakanties zijn traditioneel periodes waarin werkgevers een beroep doen op jobstudenten. Studenten kunnen echter niet op om het even welke werkpost worden ingezet. Bereid je als werkgever goed voor en zorg ervoor dat je alle veiligheidsmaatregelen in acht neemt.
Hoewel het aantal ongevallen op de werkvloer daalt, stijgt het aantal ongevallen op weg van en naar het werk jaar na jaar. Dat blijkt uit een analyse van meer dan 24.000 arbeidswegongevallen die de voorbije zeven jaar bij AG Insurance zijn ingediend. Wat opvalt, is dat het aantal ongevallen met e-steps op drie jaar tijd vervijfvoudigde. Hoog tijd om aan preventie te doen!
We zien overal brandblussers hangen, maar weet je ook hoe je ze kunt gebruiken? Hoe je een brandblusser gebruikt, staat meestal ook aangegeven op de brandblusser zelf. Neem eens rustig de tijd om de instructies door te lezen, uiteraard niet wanneer er brand is, maar op een alledaags moment. Dit zal je helpen om beter te kunnen blussen wanneer dit echt moet.
Ben je als werkgever verplicht om tussen te komen in de aankoop van steunzolen wanneer een werknemer deze moet dragen in veiligheidsschoenen? We loodsen jullie doorheen de verschillende wetgevingen en normeringen, maar het antwoord is … ja, inderdaad.
De hoeveelheid geluid waaraan men wordt blootgesteld, is in dit soort werkomgeving vaak te klein om gehoorschade te kunnen veroorzaken. Het geluid kan echter ook andere gevolgen hebben: toename van stress, mentale vermoeidheid en stemproblemen bij de lesgevers, maar ook een verlaging van de concentratie, zowel bij de leerlingen als bij de lesgevers. Dat is uiteraard nefast voor de kwaliteit van het leerproces.
De warmtemotor maakt tegenwoordig steeds vaker plaats voor de elektrische motor op onze wegen. En wie elektrische motor zegt, zegt batterijen. Dus ook het opladen van die batterijen, aan laadinrichtingen die daarvoor moeten worden geïnstalleerd.
Van april tot september krijgen we te maken met wespen, bijen, hommels en andere leden van de familie der vliesvleugeligen. Sommigen onder ons verrichten buitenwerk en lopen dus beroepshalve het risico gestoken te worden.
Wat moet u weten over eerste hulp? Wat zijn uw verplichtingen? Welke informatie kunt u over dit onderwerp vinden? Laten we eerst kijken naar wat de wet ons vertelt.
Veel chemische stoffen die worden gebruikt bij het dagelijkse onderhoud, zijn niet zonder gevaar. Zowel voor professionals en particulieren, die worden blootgesteld aan irriterende of giftige stoffen en allergenen, als voor het milieu. Het is niet alleen hip, maar ook belangrijk ons af te vragen wat de impact is van de producten die we gebruiken. Dus is het van het grootste belang op zoek te gaan naar onderhoudsmethodes met meer respect voor mens en milieu.
Băo academy is het coaching- en opleidingscentrum van Cohezio. Zij geven opleidingen eerste hulpverlening, maar ook herscholingen en opleidingen over de automatische elektrische defibrillatie. Zie eerstehulpcursussen.
Bij elk arbeidsongeval waarbij de werknemer 4 dagen arbeidsongeschikt is, moet een steekkaart worden opgemaakt. De preventieadviseur maakt de ongevallensteekkaart op. Een kopie wordt naar de afdeling Medisch Toezicht van spmt arista verstuurd.
Arbeidsongevallenonderzoek: Elk ongeval op de werkplaats moet bestudeerd worden. Deze studie brengt de factoren, die een invloed hebben gehad op het ontstaan van het ongeval, in kaart. Op die manier kunnen er maatregelen volgen om soortgelijke ongevallen in de toekomst te voorkomen. Als werkgever dient u ervoor te zorgen dat de interne of externe dienst voor preventie en bescherming op het werk het ongeval onmiddellijk onderzoekt.
In geval van een ernstig arbeidsongeval dient een omstandig verslag opgemaakt te worden.
Aangifte: Iedere werkgever, aangestelde of lasthebber is verplicht om een arbeidsongeval of ongeval op de arbeidsweg aan te geven binnen 8 dagen (dag 1 = dag na het ongeval) aan zijn verzekeraar. Een werkgever kan dit niet weigeren. Het slachtoffer kan in principe zelf ook een aangifte uitvoeren. Iedere werkgever is verplicht een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten.
De werkgever moet alle maatregelen treffen die nodig zijn voor welzijn op het werk. De wettelijke basis voor deze verplichting ligt in de wet welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk. Deze wet heeft het over 7 domeinen die de noemer welzijn op het werk omvat : arbeidsveiligheid is daar één van.
Door op arbeidsveiligheid in te zetten verhoogt men werktevredenheid, efficiëntie en productiviteit. Bovendien dringt men arbeidsongevallen en de daarmee verbonden kosten terug.
Het globaal preventieplan beschrijft de activiteiten en de preventieve acties die uitgevoerd of ontwikkeld worden in de loop van de vijf volgende jaren. Dit plan moet regelmatig geëvalueerd en bijgestuurd worden, als onderdeel van uw risicobeheerssysteem.
Als werkgever stelt u het plan samen met de hiërarchische lijn en Interne Dienst en de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk op. Daarna wordt het preventieplan voorgelegd aan het comité voor preventie en bescherming of aan het overlegcomité.
Het globaal preventieplan omvat:
Het jaarlijks actieplan beschrijft de concrete uitwerking van de maatregelen over welzijn op het werk. Deze plannen worden reeds vooropgesteld in het globaal preventieplan. Als werkgever stelt u het plan op, in overleg met:
Het jaarlijks actieplan bestaat uit:
Arbeidsmiddelen zijn alle machines, apparaten, gereedschappen en installaties die op de arbeidsplaats worden gebruikt. De werkgever is verplicht voor de veiligst mogelijke arbeidsmiddelen te kiezen. Men moet rekening houden met de gevaren van het arbeidsmiddel zelf, en ook de gevaren aanwezig in de omgeving waarin het gebruikt wordt. Ook andere aspecten, zoals de ergonomie, moeten onderzocht worden.
Werknemers die met arbeidsmiddelen werken moeten een adequate opleiding krijgen, en over de nodige informatie (bv gebruiksaanwijzing, risico’s,…) beschikken.
Bij de aankoop van nieuwe arbeidsmiddelen moet de werkgever erover waken dat zij voldoen aan de van toepassing zijnde Europese richtlijnen (aangegeven door CE-markering). Daarnaast zijn er voor bepaalde arbeidsmiddelen specifieke bijkomende bepalingen.
Bij de aankoop van een arbeidsmiddel dient de aankoopprocedure gevolgd te worden (KB arbeidsmiddelen van 1993 art. 8). Als werkgever stelt u samen met de IDPBW en eventueel de preventieadviseur van de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk de procedure op.
Onder arbeidsmiddel wordt verstaan:
Een inventaris geeft een overzicht van al deze arbeidsmiddelen.
Uitzendkrachten moeten op eenzelfde bescherming kunnen rekenen als alle andere werknemers.
De inlener moet een werkpostfiche bezorgen aan het uitzendbureau, zodat het geïnformeerd is over de risico’s. Deze werkpostfiche is verplicht voor functies waarvoor er een medisch toezicht vereist is.
Het uitzendkantoor is verantwoordelijk voor het leveren van werknemers conform de gevraagde beroepskwalificaties.
Wat betreft het onthaal van de uitzendkracht staat de inlener in voor de praktische aspecten die bij de specifieke tewerkstelling horen: hij moet het onthaal organiseren. Een ‘peter’ moet worden aangesteld die de uitzendkracht kan inlichten en begeleiden.
De uitzendkracht moet van de inlener alle nodige info krijgen rond risico’s, veiligheid, gevaarzones, evacuatieplan, meldpunt bij gevaar en incident. Hij moet van de inlener de nodige opleiding krijgen. Tevens moet de inlener alle nodige informatie verschaffen m.b.t. het welzijn van de uitzendkracht.
De preventieadviseur en preventieadviseur-arbeidsarts moeten worden ingelicht over de aanstelling van de uitzendkracht.
Het uitzendbureau licht, wat betreft het onthaal, de uitzendkracht in over de algemene aspecten: procedures rond arbeidsongeval, ziekte, zwangerschap, etc.
De inlener en uitzendbureau komen contractueel overeen wie de verschaffing en onderhoud van werkkledij en de verschillende persoonlijke beschermingsmiddelen verzorgt.
Voor preventiemaatregelen, toezicht op werkkledij, dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen en voor alle wat arbeidsongevallen betreft, is de inlener verantwoordelijk.
Voor iedere uitzendkracht die onderworpen is aan het gezondheidstoezicht, moet ook een centraal beheerd medisch dossier opgesteld worden.
Bepaalde werkzaamheden zijn verboden voor uitzendkrachten, in het bijzonder de afbraak en de verwijdering van asbest.
De werkgever heeft volgende verplichtingen:
Meer details op de website van het FOD Werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg.
Een persoonlijk beschermingsmiddel (PBM) is de uitrusting die de werknemer moet dragen om hem te beschermen tegen één of meerdere risico’s die zijn veiligheid of gezondheid op het werk kunnen bedreigen.
Daarnaast zijn ook de aanvullingen of accessoires die daartoe kunnen bijdragen PBM.
Werkkledij niet bestemd voor bescherming wordt niet gerekend tot de PBM.
PBM moeten voldoende beschermen, voldoende comfortabel zijn, hygiënisch zijn en gemakkelijk te onderhouden.
De werkgever. Hij is verplicht de persoonlijke beschermingsmiddelen gratis ter beschikking te stellen, en verder staat hij ook in voor het onderhoud, reiniging, herstel en tijdig vervangen ervan.
Een ernstig arbeidsongeval is een ongeval dat zich voordoet op de arbeidsplaats zelf (ongevallen op de weg horen daar ook bij indien de verplaatsing een onderdeel is van de functie van de werknemer vb. chauffeurs, besteldiensten, verplaatsingen naar klanten) en dat wegens zijn ernst een grondig specifiek onderzoek vereist.
Het kan gaan om