Psychosociale risico’s worden in de wetgeving omschreven als “de kans dat één of meerdere werknemers psychische schade (zoals stress, agressie etc.) ondervinden die al dan niet kan gepaard gaan met lichamelijke schade, als gevolg van blootstelling aan aspecten van de organisatie van het werk, de werkinhoud, de arbeidsomstandigheden, de leefomstandigheden op het werk en de onderlinge relaties op het werk, waarop de werkgever invloed heeft en die objectief gezien een gevaar inhouden.
De codex over het welzijn op het werk verplicht werkgevers ertoe het welzijn op het werk van hun medewerkers te bevorderen. Communicatie, management, menselijke relaties: het zijn allemaal psychosociale elementen die het welzijn op het werk beïnvloeden. De werkgever heeft een impact op vijf vlakken waaraan gewerkt kan worden:
- arbeidsorganisatie: de taakverdeling, de hiërarchische structuur, de werkprocedures, etc.;
- arbeidsinhoud: alles wat te maken heeft met de uitgevoerde taak zoals bijvoorbeeld de ingewikkeldheid, repetitiviteit, etc.;
- arbeidsvoorwaarden: contractuele aspecten zoals uurroosters, opleidingen, loopbaanbeheer, etc.;
- arbeidsomstandigheden: aspecten die betrekking hebben op de omgevingsfactoren (gebouw, bureel, verlichting, etc) en op de materialen die ter beschikking worden gesteld;
- interpersoonlijke relaties op het werk: alle vormen van menselijke betrekkingen op het werk: tussen collega’s, met de hiërarchische lijn of de werkgever, met derden, etc.