Arbeidshygiëne

Wat is arbeidshygiëne?

Arbeidshygiëne is de discipline die zorgt voor een adequate werkomgeving voor elke werknemer en elke werkpost. Chemische producten, lawaai, temperatuur, vochtigheid, schimmelvorming en andere biologische agentia, verlichting, trillingen, ventilatie,… : al deze omgevingsfactoren kunnen risico’s inhouden en de gezondheid en de werktevredenheid negatief beïnvloeden.

Omdat elke werkomgeving en elke werkpost uniek is, bestaat er geen standaardoplossing voor elk probleem. De preventieadviseur zoekt daarom samen met jullie een oplossing op maat.

Wat doet een preventieadviseur – arbeidshygiënist?

Cohezio beschikt over preventieadviseurs-arbeidsartsen of –ingenieurs die een aanvullende opleiding arbeidshygiëne volgden. Zij hebben de volgende opdrachten:

  • De werkgever informeren over:
    • regelgeving,
    • hygiëne van werkposten,
    • de hulpmiddelen ter beschikking en de mogelijke oplossingen.
  • Samenwerken met de werkgever rond:
    • het identificeren van problemen rond arbeidshygiëne,
    • het zoeken naar de oorzaken van deze problemen,
    • het voorstellen van preventiemaatregelen.
  • Zij voeren ook specifieke metingen en analyses uit in samenwerking met de werkgever en/of de interne dienst voor preventie op het werk:
    • lawaaimetingen,
    • temperatuurmetingen,
    • vochtigheidsmetingen,
    • verlichtingsmetingen,
    • gas- en dampmetingen,
    • ventilatiemetingen,
    • evalueren van persoonlijke beschermingsmiddelen,
    • bepalen van andere omgevingsfactoren in samenwerking met erkende externe laboratoria,
    • documentatie opzoeken over specifieke onderwerpen.

Kun je het antwoord
op je vraag
niet vinden ?

Aarzel niet om vrijblijvend contact op te nemen met een preventieadviseur van Cohezio voor advies of voor het maken van een afspraak.

E-mail arrow-white