back-arrow 19 februari 2024

Woon-werkverkeer met de e-step

Hoewel het aantal ongevallen op de werkvloer daalt, stijgt het aantal ongevallen op weg van en naar het werk jaar na jaar. Dat blijkt uit een analyse van meer dan 24.000 arbeidswegongevallen die de voorbije zeven jaar bij AG Insurance zijn ingediend. Wat opvalt, is dat het aantal ongevallen met e-steps op drie jaar tijd vervijfvoudigde. Hoog tijd om aan preventie te doen!

vakantie-flexmail

De meest voorkomende ongevallen met e-steps

Om meer te weten te komen over de exacte oorzaken analyseerde Vias institute in detail ongevallenpv’s. Dit waren hun bevindingen:

  • 29%: ongevallen op een kruispunt
  • 23%: enkelzijdige ongevallen (zonder tegenpartij)
  • 11%: ongevallen aan een oversteekplaats of zebrapad
  • 9%: botsing tussen kwetsbare weggebruikers onderling
  • 4%: openslaande deuren en geparkeerde wagens.

10 aanbevelingen om veilig met je elektrische step te rijden

1
Niet rijden op het voetpad.

Gebruikers van een elektrische step moeten de regels van fietsers volgen, behalve als ze stapvoets rijden. Dat is extreem moeilijk met een elektrisch aangedreven toestel.

2
Draag een helm.

Vanaf 5 km/u kan een impact op de verkeerde plaats fatale gevolgen hebben. In 40% van de ongevallen met een elektrische step loopt de gebruiker een hoofdletsel op.

3
Wees zichtbaar.

Draag indien mogelijk fluokledij. Sommige helmen die speciaal voor voortbewegingstoestellen ontworpen zijn, hebben fluokleuren. Zo kan je zichtbaarheid en veiligheid combineren. Het is verplicht om je e-step uit te rusten met reflectoren of reflecterende stroken.

4
Rijd nooit sneller dan 25 km/u.

Als je sneller gaat, wordt de kans op een ongeval beduidend groter.

5
Houd je beide handen altijd op het stuur.

Op een step is je evenwicht houden moeilijker dan op een fiets. Een hand van het stuur halen kan ervoor zorgen dat je instabiel wordt.

6
Blijf 100% geconcentreerd.

Met de kleine wieltjes van je step, is het moeilijker om een put in de weg te vermijden, om tramrails over te rijden of om plots uit te wijken.

7
Wees voorspelbaar: geen abrupte manoeuvres.

De hanteerbaarheid van steps geeft misschien goesting om te gaan slalommen tussen de andere weggebruikers, maar de anderen kunnen je zo niet zien aankomen.

8
Anticipeer op voorhand als je moet remmen.

De remmen van elektrische steps zijn minder performant als die van een fiets. De remafstand wordt dus groter.

9
Wees hoffelijk.

De elektrische step is een nieuw vervoersmiddel dat sommige weggebruikers op stang kan jagen. Een klein hoffelijk gebaar kan al helpen om de aanvaardbaarheid ten opzichte van dit vervoersmiddel te vergroten.

10
Doe navraag bij je verzekeringsmaatschappij of je gedekt bent door je familiale verzekering.

Als dit niet het geval is, dan kun je best een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering afsluiten of van maatschappij veranderen.

Het veilig opladen van je batterij

Wees waakzaam bij het opladen van je batterij. Het is aan te bevelen om e-step-batterijen steeds op te laden onder een rookdetector, best nooit ’s nachts, en nooit in de traphal of nooduitgang van de woning of het bedrijf. Bedrijven voorzien hiervoor best een aparte ruimte bijvoorbeeld in of nabij de fietsenstalling.

Wegcode en regels

De elektrische step is ingedeeld in de categorie van ‘gemotoriseerde voortbewegingstoestellen’. Dit wil zeggen ‘elk motorvoertuig met één of meer wielen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 25 km per uur’. De gemotoriseerde voortbewegingstoestellen worden volgens de wegcode niet gelijkgesteld met motorvoertuigen.

Enkele regels voor gebruikers van elektrische steps:

  • Verbod om passagiers te vervoeren op een elektrische step. Door de aanwezigheid van een passagier is er een impact op het evenwicht van de e-step en de concentratie van de bestuurder.
  • Verbod om op het voetpad en op een zebrapad te rijden
  • Minimumleeftijd van 16 jaar
  • E-step verplicht uitrusten met reflectoren en reflecterende stroken: 30 van de 100 ongevallen gebeuren in het donker.

Recht op een fietsvergoeding?

Als je met de step naar het werk komt, heb je geen recht op een fietsvergoeding. De werknemer die vandaag zijn fiets gebruikt voor het woon- werkverkeer, krijgt hiervoor een belastingvrije vergoeding € 0,27 per kilometer ten laste van de werkgever. De elektrische fietsen met een maximumsnelheid van 25 km per uur, vallen onder dezelfde regel. Zij worden gelijkgesteld met een klassieke fiets. Een step wordt beschouwd als een voortbewegingstoestel en is dus geen fiets. Verplaatsingen met een step geven dus geen aanleiding tot een fietsvergoeding.

Aansprakelijkheid bij ongeval

Alle verplaatsingen die de werknemer aflegt tussen zijn woonplaats en zijn vaste plaats van tewerkstelling worden beschouwd als privéverplaatsingen. Indien de werknemer tijdens deze verplaatsing het slachtoffer wordt van een ongeval, dan zal de werkgever tussenkomen wanneer het gaat om lichamelijke schade. Ongevallen tijdens verplaatsingen in het kader van het woon-werkverkeer worden immers in het kader van de ongevallenverzekering, gelijkgesteld met een arbeidsongeval. Wat de materiële schade betreft, zal de werknemer zelf moeten opdraaien voor de schade die hij zelf heeft veroorzaakt. Tenzij uiteraard een derde in het spel is die burgerlijk verantwoordelijk is voor de schade.