19 februari 2024
Ben je als werkgever verplicht om tussen te komen in de aankoop van steunzolen wanneer een werknemer deze moet dragen in veiligheidsschoenen? We loodsen jullie doorheen de verschillende wetgevingen en normeringen, maar het antwoord is … ja, inderdaad.
De Belgische Codex Welzijn op het Werk omschrijft een “persoonlijk beschermingsmiddel als “iedere uitrusting die, behoudens de reglementair bepaalde uitzonderingen, bestemd is om door de werknemer gedragen of vastgehouden te worden ten einde hem te beschermen tegen één of meer risico’s die zijn veiligheid of gezondheid op het werk kunnen bedreigen, alsmede alle aanvullingen of accessoires die daartoe kunnen bijdragen ”
De EU Verordening 2016/425 beschrijft PBM wat ons betreft veel duidelijker:
“a) een uitrustingsstuk dat is ontworpen en vervaardigd om door een persoon te worden gedragen of vastgehouden ter bescherming tegen één of meer risico’s voor de gezondheid of veiligheid van die persoon;
b) uitwisselbare onderdelen voor een uitrustingsstuk als bedoeld onder a) die essentieel zijn voor de beschermende functie ervan;
c) …”
Met andere woorden inlegzolen die bedoeld zijn om te worden gebruikt in veiligheidsschoeisel moeten gezien worden als een uitwisselbaar onderdeel van dit veiligheidsschoeisel en zijn essentieel voor de beschermende functie ervan.
Dezelfde Codex verplicht een werkgever om rekening te houden met lichamelijk gebrek en met ergonomie:
Conclusie: men kan inlegzolen best beschouwen als een PBM, en er is een expliciete wettelijke verplichting om veiligheidsschoenen aan te bieden die voldoende afgestemd zijn op de vereisten met betrekking tot de ergonomie, het comfort en de gezondheid van de werknemer.
De Codex (Art. IX.2-9) zegt ook dat ieder PBM in elk geval geschikt moet zijn om risico’s te voorkomen, zonder zelf een verhoogd risico in te houden. En daar knelt nu net het schoentje: steunzolen kunnen soms ook de veiligheid van de veiligheidsschoen aantasten.
We beschreven eerder de nieuwe norm EN ISO 20345:2022 in onze Actuascan van mei 2022. Deze nieuwe norm – in het bijzonder maar niet-limitatief rubrieken 8.2, 8.3 en bijlage A – beschrijft welke problemen kunnen ontstaan en waarmee men rekening moet houden wanneer werknemers hun eigen steunzolen (“customized insocks”) aanbrengen in de veiligheidsschoen:
Een steunzool zou in zeldzame gevallen de letsels door een arbeidsongeval kunnen verergeren of zelfs mede de oorzaak kunnen zijn van het arbeidsongeval.
Breed gamma aan veiligheidsschoenen
Er is een expliciete wettelijke verplichting om veiligheidsschoenen aan te bieden die voldoende afgestemd zijn op de vereisten met betrekking tot de ergonomie, het comfort, de gezondheid en de veiligheid van de werknemer. Het is dus aangewezen om aan de werknemers een breed gamma aan veiligheidsschoenen aan te bieden. Soms zullen de werknemers dan zelfs geen steunzolen nodig hebben. De keuzemogelijkheid verhoogt ook de motivatie om de veiligheidsschoenen effectief te dragen.
Gespecialiseerde podologische firma’s
Het is aangewezen om te werken met gespecialiseerde podologische firma’s die conform de EU norm EN ISO 20345:2022 en EU Verordening 2016/425 handelen. Inlegzolen die bedoeld zijn om gebruikt te worden in veiligheidsschoeisel zijn immers ingevolge de Verordening 2016/425 onderworpen aan een EU-typekeuring door een aangemelde instantie. Het betreft een typekeuring, de firma’s hoeven daarvoor niet noodzakelijk de fabrikant van het betreffende veiligheidsschoeisel te betrekken in de conformiteitsbeoordelingsprocedure(s) van hun inlegzolen. Na testen van de werknemer met diens veiligheidsschoeisel bezorgt de gespecialiseerde podologische firma U samen met de steunzolen een EU-conformiteitsverklaring zodat U als werkgever in orde bent met de Europese wetgeving.
Voordelen voor de werkgever bij de terugbetaling van steunzolen
Een niet geheel onterechte vrees van werkgevers is dat de steunzolen die zij meefinancieren vooral privé gebruikt worden. Mogelijke oplossingen daarvoor worden best besproken in het comité voor preventie en bescherming en opgenomen in het arbeidsreglement:
Er is een expliciete wettelijke verplichting om veiligheidsschoenen aan te bieden die voldoende afgestemd zijn op de vereisten met betrekking tot de ergonomie, het comfort, de gezondheid en de veiligheid van de werknemer. Het is dus aangewezen om aan de werknemers een breed gamma aan veiligheidsschoenen aan te bieden.
Indien de inlegzool wordt vervangen door een andere (bijv. om medische redenen) dan deze van de fabrikant zelf, dan moet de werkgever hiervoor tussenkomen en beroep doen op gespecialiseerde podologische firma’s.