6 december 2024
Pink Ribbon strijdt al jaar en dag tegen borstkanker. Op 20 januari 2025 doen we dat in het bijzonder door aandacht te vragen voor het onderwerp op de werkvloer. De derde maandag van het jaar staat algemeen gekend als ‘Blue Monday’, de meest deprimerende dag van het jaar. Pink Ribbon en Cohezio doen daar niet aan mee en dopen 20 januari 2025 om tot Pink Monday! Een dag waarop we borstkanker bespreekbaar willen maken op de werkvloer.
Eén op de negen vrouwen krijgt de ziekte in de loop van haar leven en ook mannen blijven niet gespaard. Sensibilisering blijft van groot belang. Zeker wanneer je weet dat bij een vroegtijdige diagnose negen op tien vrouwen na vijf jaar nog in leven zijn. Het grootste deel is zelfs genezen.
Zorg dus dat uw werknemers weten hoe ze borstkanker kunnen voorkomen, hoe het tijdig op te sporen en hoe je omgaat met getroffen collega’s. Dat kan door op maandag 20 januari 2025 Blue Monday opnieuw om te toveren tot Pink Monday! Roep uw collega’s op om in het roze gekleed naar het werk te komen en draag het Pink Ribbon-lintje. Toon de wereld dat uw bedrijf het onderwerp niet uit de weg gaat.
Kennen uw medewerkers de negen alarmsignalen van borstkanker? Weten ze dat een gezonde levensstijl preventief werkt tegen kanker? Weten uw collega’s dat ze via een eenvoudige tool kunnen berekenen hoe groot hun risico op het laattijdig ontdekken van borstkanker is? Kom uw risico te weten via onze Mammoquiz. Met deze online quiz berekenen we uw risico op een late ontdekking van borstkanker. De tool is intussen beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. Om nog meer vrouwen te bereiken, zal de Mammoquiz binnenkort ook in het Pools, Spaans en Duits beschikbaar zijn. Laat uw medewerkers deze quiz invullen en krijg de resultaten op bedrijfsniveau, weliswaar anoniem, toegestuurd! Zo weet u meteen hoeveel werk er nog aan de winkel is in uw bedrijf. U krijgt nadien concrete tips om met die resultaten aan de slag te gaan.
Hulp nodig om uw medewerkers te overtuigen om de quiz in te vullen? Onze mascotte, Sandy helpt u daar graag mee. Laat deze mascotte naar uw bedrijf komen. Deelnemers aan Pink Monday betalen slechts de helft van de prijs. Op die manier steunt u meteen ook het goede doel financieel. Contacteer hiervoor sandy@pink-ribbon.be.
Daarnaast willen we u concrete tools aanbieden om borstkanker bespreekbaar te maken op de werkvloer. Op het Pink Monday-platform vindt u een toolkit met video’s, visuals, tips en concrete voorbeelden om intern en extern te communiceren over het onderwerp, helemaal gratis ter beschikking.
Steun van collega’s en de werkgever wordt door borstkankerpatiënten gezien als enorm belangrijk. Vele borstkankerpatiënten willen immers betrokken blijven. Op het Pink Monday-platform vindt u daarom ook tal van videogetuigenissen van (ex-)borstkankerpatiënten. Het is voor hen dat we deze actie moeten blijven doen.
Deelnemen is eenvoudig: registreer uw bedrijf en ontvang een gratis staterspakket via https://pinksupport.pink-ribbon.be/event/pink-monday-nl/home/.
Indien u registreert voor 20 december, krijgt u een startpakket cadeau. Zo wordt het nog gemakkelijker om werknemers warm te maken voor Pink Monday.
Over borstkanker praten op het werk en tegelijkertijd Pink Ribbon financieel steunen? Organiseer een actie, waarbij u fondsen werft. U kunt alle acties ook registreren op het platform en erover communiceren via al uw communicatiekanalen.
Samen toveren we deze Blue Monday om tot een Pink Monday! Toon de wereld dat uw bedrijf het onderwerp niet uit de weg gaat.
Pink Ribbon vzw strijdt tegen borstkanker door het aanmoedigen van preventie en vroegtijdige opsporing. Daarnaast zet Pink Ribbon zich in om de levenskwaliteit van patiënten en hun omgeving te verbeteren. Pink Ribbon organiseert fondsenwervingsacties voor zeer concrete initiatieven onder het toeziend oog van de Koning Boudewijnstichting.