25 juli 2023
Leerkrachten, politieagenten, verzorgend personeel, onthaal- of callcentermedewerkers, handelaars, enz.: veel werknemers hebben een regelmatig en rechtstreeks contact met derden. Dat is meestal een mogelijkheid tot uitwisseling, erkenning en dankbaarheid, maar soms krijgen ze ook te maken met agressie. Verbale, niet-verbale of zelfs fysieke agressie: hoe komt die tot uiting op het werk? Hoe ga je ermee om? Welke hulpmiddelen kunnen helpen om agressie binnen de perken te houden?
“Toen hij tegen me schreeuwde, voelde ik me helemaal waardeloos”, vertelt Camille, kleuterjuf in het tweede jaar. “Ik wilde hem er alleen maar aan herinneren dat hij te laat was met het betalen van de maaltijden van zijn zoon. Ik had er geen flauw benul van dat die papa al erg nerveus en gespannen was toen hij mijn klas binnenkwam. Mijn opmerking was voor hem de druppel.“. Dat verhaal is een perfect voorbeeld van zogenaamde agressie-uit-frustratie, de spreekwoordelijke “druppel die de emmer doet overlopen”. Dat is een van de belangrijkste twee vormen die agressie kan aannemen. Ze doet zich voor wanneer de opgebouwde nerveuze spanning te groot wordt. De woede-uitbarsting zorgt dan voor een ontlading van die spanning.
De tweede mogelijke verschijningsvorm van agressie is zogenaamde agressie-als-instrument . In dat geval wordt het agressieve gedrag gebruikt als een communicatiemiddel om een doel te bereiken. Het is een minder impulsieve en dus meer geconstrueerde reactie dan in het geval van agressie-uit-frustratie. “Ik werk aan het onthaal van een ziekenhuis“, vertelt Lisa, 43 jaar. “De mensen nemen contact met mij op om een afspraak te maken met artsen-specialisten. Het is zo dat de wachtlijst voor sommige specialisten meer dan 6 maanden is. Vorige dinsdag, toen ik tegen een patiënt zei dat hij meer dan zes maanden moest wachten, begon hij te dreigen en agressief te doen. Hij is zelfs zelf naar het onthaal gekomen om met aandrang een afspraak te vragen binnen een redelijke termijn. Uiteindelijk ben ik gezwicht voor zijn dreigementen. Zodra hij gekregen had wat hij wilde, is hij zonder een woord te zeggen weggegaan.” Het is menselijk om toe te geven aan die instrumentele agressie, maar die reactie versterkt de opvatting dat je met een ongepaste houding je doel bereikt.
Reageren op agressief gedrag is nooit gemakkelijk en al helemaal niet natuurlijk. Allereerst is het essentieel om je ervan bewust te worden dat je bij een agressieve communicatie ten minste met twee moet zijn. Ook al is de agressieve persoon nog steeds verantwoordelijk voor zijn reacties, toch kun jij als persoon tegen wie de agressie is gericht een belangrijke rol spelen. Door jouw gedrag zul je de reactie van de agressieve persoon verergeren of afzwakken.
De DESC-methode is een eerste communicatiemiddel dat de assertiviteit bevordert en dat nuttig kan blijken bij een agressieve interactie. Die methode is bijzonder geschikt om uiting te geven aan negatieve feedback, een ongemak, een moeilijke ervaring. Ze verloopt in vier stappen:
De “kras-in-de-plaat” is een andere techniek die het mogelijk maakt op een assertieve manier om te gaan met een gespannen situatie. Ze bestaat erin dat je steeds dezelfde boodschap blijft herhalen, net als een gekraste plaat:
De werkgever van wie de werknemers op het werk in contact komen met derden, heeft verschillende wettelijke verplichtingen.
Om te beginnen moet hij een register van feiten gepleegd door derden bijhouden. De verklaringen omvatten een beschrijving van de feiten van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag door andere personen op het werk, die de werknemer meent te hebben ondergaan, en de datum van die feiten. De identiteit van de werknemer wordt niet vermeld, tenzij die daarmee akkoord gaat. De werkgever moet die verklaringen van de feiten in het register bewaren gedurende vijf jaar, vanaf de dag waarop de werknemer die verklaringen op schrift heeft gesteld.
De werkgever moet in de psychosociale risicoanalyse en bij het bepalen van de in te voeren preventiemaatregelen ook rekening houden met het feit dat zijn werknemers in contact komen met andere personen op het werk. Daarvoor houdt de werkgever onder andere rekening met de verklaringen van de werknemers die in het register van feiten gepleegd door derden staan.
Ten slotte moet de werkgever er ook voor zorgen dat de werknemers die tijdens de uitvoering van hun werk geweld door een derde hebben ondergaan, op kosten van de werkgever een gepaste psychologische ondersteuning krijgen door gespecialiseerde diensten of instellingen.