15 februari 2023
Februari is de maand van tournée minérale, het ideale moment om in te zetten op preventie en sensibilisering rond alcohol en drugs op het werk.
De Belg drinkt gemiddeld meer dan 12 liter pure alcohol per jaar. Dat is één van de hoogste cijfers voor alcoholverbruik in Europa. We grijpen daarom deze “Tournée minérale”-maand aan om nog eens te herhalen dat de consumptie van alcohol, drugs en medicijnen een zware impact kan hebben op de gezondheid, het gedrag en de sociale relaties. Het kan niet anders dan dat dit ook een impact op het beroepsleven heeft. Het is belangrijk om hier als werkgever voldoende op in te zetten en ongewenst gedrag op het werk te voorkomen.
Onder verslaving op het werk begrijpen we een ongezonde behoefte en afhankelijkheid aan alcohol, drugs of psychoactieve medicatie, met eventuele schadelijke gevolgen voor de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van de medewerker zelf en diens omgeving.
Elk overmatig middelengebruik die korte- of langetermijnrisico’s inhoudt, wordt in feite als problematisch beschouwd. De risico’s voor de persoon met de verslaving:
Het gebruik van alcohol, drugs en/of psychoactieve medicatie tijdens het werk kan de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van de werknemers en hun omgeving aantasten. Wanneer een werknemer onder invloed van alcohol of drugs is op de werkplaats of tijdens het thuiswerk, dan kan dit op verschillende vlakken gevolgen hebben:
Voor de privésector heeft een collectieve arbeidsovereenkomst (cao100) rond alcohol- en drugspreventiebeleid vastgelegd dat ondernemingen over een beleidsverklaring of intentieverklaring moeten beschikken waarin ze de doelstellingen en basisprincipes van hun preventiebeleid uiteenzetten. Deze verklaring moet opgenomen worden in het arbeidsreglement. In een tweede stap kun je de interne procedures en regels in het beleid opnemen.
Ook een werkgever in de publieke sector is volgens de bepalingen van de welzijnswetgeving verplicht om bij de invoering van zijn welzijnsbeleid, de risico’s op verslaving te vermijden of zoveel mogelijk te beperken wanneer ze zich toch voordoen. Het opstellen van een verslavingsbeleid is hierbij zeer zinvol. Werkgevers in de publieke sector kunnen zich bij het opstellen van hun beleid laten leiden door de in cao100 genoemde principes.
Wanneer je binnen de organisatie het probleem van het middelengebruik van een medewerker wil aankaarten, is het best dit te doen vanuit het uitgangspunt van diens werkprestaties en -relaties. Het misbruik van middelen wordt op een gelijkaardige wijze behandeld als elk ander probleem met het functioneren, met schriftelijke feitenverslagen voor een grotere efficiëntie.
De 4 pijlers van het preventiebeleid
De achterliggende filosofie is preventie, snelle signalering en het verhelpen van functioneringsproblemen te wijten aan alcohol en drugs.
Onze arbeidsartsen en preventieadviseurs psychosociale aspecten kunnen je op verschillende manieren bijstaan bij de preventie van verslavingen.