De uitdagingen voor het werk van morgen

Resultaten van een studie in opdracht van Cohezio, uitgevoerd eind 2022 bij 1500 Belgische werknemers

vakantie-flexmail

Context

De wereld van het werk – en ook de verwachtingen van de werknemers – is volop in transformatie, en de laatste jaren voltrekt de transformatie zich des te sneller. Covid heeft een grote rol gespeeld in die versnelling. Om werknemers, bedrijven en instellingen nog beter te kunnen begeleiden tijdens de verandering, bestelde de groep Cohezio een studie. Het doel was nieuwe inzichten op te doen rond de veranderende rol van werk en de plaats van gezondheid en welzijn op het werk.

Partners en methodologie

Voor de uitvoering van de studie werkte Cohezio samen met het studiebureau Wide, dat maatschappelijke trends onderzoekt.
Eerst werden 5 workshops georganiseerd met hr-verantwoordelijken, om de huidige en toekomstige pijnpunten vast te stellen. Vervolgens werd (via internet) een kwantitatieve studie uitgevoerd bij 2000 Belgen, waarvan 1500 personen uit de actieve bevolking. Ook werden 78 hr-verantwoordelijken bevraagd.
De fase op het terrein vond plaats van 15 september tot 27 oktober 2022. De foutenmarge voor de actieve bevolking bedraagt +/- 2,52%. Voor hr-personeel is dat 11%

Belangrijkste bevindingen van deze studie:

1. Werknemers en hun werk: een stand van zaken

Engagement

Het engagement van de actieve Belgen is sinds 2020 duidelijk afgenomen. Het aantal actief bijdragende en geëngageerde werknemers is gedaald, terwijl het aantal personen die zich noch negatief, noch positief opstellen, is toegenomen. Die “twijfelaars” vormen vandaag de grootste groep van werknemers
.

We zien dus een vrij snelle en duidelijke afname van het engagement van werknemers.
84% van de werknemers voelt zich op zijn plaats: 41% helemaal en 43% deels.
Ondanks het verminderde engagement wenst 70% van de werknemers toch zijn job te
behouden.

Waarom werken de Belgen?

42% van de actieve bevolking geeft aan vooral te werken “om zijn boterham te verdienen”. Dat is de belangrijkste
motivatie.

2. Wat verwachten werknemers van de toekomst?

82% van de verwachtingen van actieve Belgen heeft te maken met gezondheid, welzijn (ook financieel welzijn), het menselijke aspect en rechtvaardigheid. Prestaties en duurzaamheid volgen met een ruime achterstand.
De belangrijkste verwachtingen situeren zich op het vlak van gezondheid en welzijn, het menselijke aspect, leadership en ethiek.

Op basis van de studie kunnen 6 belangrijke uitdagingen worden geïdentificeerd voor het werk van morgen:

Conclusies

Wat bij deze studie meteen in het oog springt, is de duidelijke en snelle afname van het percentage “contributors” onder de bevraagde werknemers, dat zijn de personen die het meest geëngageerd zijn wat hun werk betreft. Hun aantal ligt bijna 10% lager dan twee jaar geleden en dat verlies vertaalt zich in winst aan de kant van de «twijfelaars». Bedrijven dienen dan ook dringend proactief te werk te gaan, om te vermijden dat werknemers massaal ontslag gaan nemen (het spookbeeld van de «great resignation»).

Twee uitdagingen lijken ons prioritair voor human resources:

  • De geëngageerde mensen behouden en blijven mobiliseren, vermijden dat mensen ontslag willen nemen
  • De twijfelaars laten evolueren naar de kant van de geëngageerde werknemers

Er zijn ook twee duidelijke verbeterpunten:

  • Management en werknemers meer op dezelfde golflengte brengen:
    • Leg de focus opnieuw op het menselijke aspect
    • Zorg ervoor dat er beter naar werknemers geluisterd wordt en probeer hen tot een dialoog te brengen. Ook belangrijk zijn respect, waardering, enz.
    • Promoot rechtvaardigheid en ethiek
    • Ondersteun/stimuleer de ontwikkeling van vaardigheden
  • Besteed meer aandacht aan gezondheid en welzijn van de werknemers
    • Een gunstige werkomgeving
    • ’Focus op de mentale en emotionele gezondheid, omgaan met stress, angst en‘slaapkwaliteit
    • Hernieuwde aandacht voor het financieel welzijn van de werknemers

De groep Cohezio kan moderne en originele begeleidingsformules aanbieden om bedrijven te helpen bij hun aanpak van die verschillende problematieken.