Conflits_travail-1-aspect-ratio-1712-1108

Voorkomen van conflicten op de werkvloer

In een positieve cultuur met een open communicatie is er volop ruimte voor medewerkers om hun mening te uiten. Hiermee voorkom je bijvoorbeeld al conflicten die ontstaan omdat mensen zich niet goed kunnen uiten. Zorg ook dat je als zaakvoerder bereikbaar bent voor je medewerkers.

In het ideale scenario voorkom je conflicten in plaats van ze achteraf te moeten oplossen. Als Externe Dienst voor Preventie en Welzijn op het werk is het nemen van preventieve maatregelen altijd een speerpunt voor Cohezio. Vraag daarom gerust om advies en/of begeleiding bij het nemen van preventieve maatregelen om conflicten op de werkvloer te voorkomen.

Wat doen als werkgever bij conflicten op de werkvloer?

1
(H)erken het conflict

Een conflict negeren, maakt het sowieso alleen maar erger. Merk je dat er onder je medewerkers een conflict speelt? Benoem het conflict, maak het bespreekbaar en laat beide kanten toe om hun zegje te doen. Dit is de eerste stap in het ontmijnen van de situatie.

2
Focus op het probleem, niet op de mensen

Richt je niet op de mensen die betrokken zijn. Het is waar dat bepaalde mensen vermoedelijk sneller botsen dan anderen, maar tenzij het echt een persoonlijke kwestie is, zal je hiermee geen stabiliteit brengen.

Ga eerder op zoek naar de achterliggende reden van het conflict. Brak er ruzie uit over het niet correct naleven van procedures? Wat was de reden voor het niet naleven van de procedures? Was het een gebrek aan inzicht in de reden van de procedure? Of kwam het door een te grote tijdsdruk? Misschien vond de medewerker eigenlijk een efficiëntere manier om te werken? Allemaal concrete oorzaken die je kan aanpakken door in overleg te gaan.

3
Benadruk het gemeenschappelijke doel

Nu je in gesprek bent met je medewerkers, werk je naar een oplossing. Een goede stap in die richting, is benadrukken dat er een gemeenschappelijk doel is. Collega’s hebben altijd een gemeenschappelijk doel: bouwen aan de toekomst van het bedrijf. Dit is de ideale basis voor een eerste toenadering. De betrokken partijen staan dan toch niet zo lijnrecht tegenover elkaar als ze misschien dachten.

4
Zorg voor een gezamenlijke oplossing

Overleg met alle betrokken partijen, zodat de oplossing effectief aanvaard wordt. Maak duidelijke afspraken over wat kan, wat niet kan, hoe het verder moet en wat als het probleem zich nog eens voordoet. Neem zelf als leidinggevende verantwoordelijkheid op om de afspraken te laten naleven, maar maak ook de andere personen verantwoordelijk.

Ondersteuning van Cohezio

De beste oplossing bij conflicten op de werkvloer, is voorkomen dat ze ontstaan en ze aanpakken eenmaal ze zijn ontstaan. Dit is lastiger dan je denkt, want dit betreft vooral de wijze waarop jij jouw organisatie inricht en welke werksfeer er heerst. Wil je met je bedrijf evolueren naar een meer open en positieve bedrijfscultuur om conflicten op het werk te voorkomen? Schakel hiervoor de professionele preventieadviseurs van Cohezio in. Wij hebben de ervaring en kennis in huis om je te begeleiden en te adviseren.

Contact

Aarzel niet om vrijblijvend contact op te nemen met een preventieadviseur psychosociale aspecten van Cohezio voor advies of voor het maken van een afspraak. Dat kan via e-mail naar fos@cohezio.be of telefonisch via +32 (0)2 533 74 44 (maandag tot vrijdag van 8u tot 17u).

E-mail arrow-white