Samen met Cohezio zet je je als werkgever in voor een gezonde en aangename werkomgeving voor je werknemers. Cohezio beschikt over preventieadviseurs die specifiek opgeleid zijn als arbeidshygiënist.
Arbeidshygiëne is de discipline die zorgt voor een adequate werkomgeving voor elke werknemer en elke werkpost. Chemische producten, lawaai, temperatuur, vochtigheid, schimmelvorming en andere biologische agentia, verlichting, trillingen, ventilatie,… : al deze omgevingsfactoren kunnen risico’s inhouden en de gezondheid en de werktevredenheid negatief beïnvloeden.
Omdat elke werkomgeving en elke werkpost uniek is, bestaat er geen standaardoplossing voor elk probleem. De preventieadviseur zoekt daarom samen met jullie een oplossing op maat.
Cohezio beschikt over preventieadviseurs-arbeidsartsen of –ingenieurs die een aanvullende opleiding arbeidshygiëne volgden. Zij hebben de volgende opdrachten:
Aarzel niet om vrijblijvend contact op te nemen met een preventieadviseur van Cohezio voor advies of voor het maken van een afspraak.
De Risk Management Group (RMG) heeft het waarschuwingsniveau voor luchtweginfecties verhoogd naar code oranje. Bescherm jezelf en anderen met deze belangrijke tips voor zowel thuis als op je werk.
De wet van 2022 over de binnenluchtkwaliteit (BLK) voor alle gesloten plaatsen die voor het publiek toegankelijk zijn voorzag aanvankelijk een stapsgewijze, maar snelle invoering. Het doel was dat alle ruimtes tegen 2025, of uiterlijk 2026, gecertificeerd zouden zijn.
De wet van 18 mei 2024 heeft de verplichte invoering van de eisen rond de binnenluchtkwaliteit echter uitgesteld tot 1 januari 2027. Sinds 1 oktober 2024 is het wel al mogelijk om de kwaliteitseisen op vrijwillige basis toe te passen.
Cohezio is je ideale partner voor het analyseren en implementeren van die proactieve aanpak. Onze hulp gaat verder dan louter voldoen aan wettelijke verplichtingen en zal een boost geven aan je imago en reputatie.
De wetgeving omtrent het oprichten van een gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW) door verschillende werkgevers werd in mei 2024 gewijzigd door een nieuw Koninklijk Besluit.
Bedoeling is om de oprichting van een dergelijke gemeenschappelijke IDPBW te vereenvoudigen. Nieuw is dat er een onderscheid wordt aangebracht tussen kleine en grote gemeenschappelijke interne diensten. Voornamelijk voor de kleine gemeenschappelijke interne diensten wordt de oprichting eenvoudiger.
Microben, overal microben: in de lucht, in het water, op onze handen, … en ook in de school- of bedrijfskantine ! Gelukkig bestaat er een wapen tegen microben: hygiëne.
PFAS (per- of polyfluoralkylaten) zijn gedeeltelijk of volledig gefluoreerde organische verbindingen die niet gemakkelijk afbreken. Dit houdt in dat deze stoffen zeer lang in onze leefomgeving blijven: vandaar ook de benaming “forever chemicals”. Er is de laatste tijd veel te doen rond de mogelijke gezondheidseffecten van teveel blootstelling, maar wat zijn de echte risico’s? En hoe kun je de blootstelling aan PFAS op het werk beperken?
Veel chemische stoffen die worden gebruikt bij het dagelijkse onderhoud, zijn niet zonder gevaar. Zowel voor professionals en particulieren, die worden blootgesteld aan irriterende of giftige stoffen en allergenen, als voor het milieu. Het is niet alleen hip, maar ook belangrijk ons af te vragen wat de impact is van de producten die we gebruiken. Dus is het van het grootste belang op zoek te gaan naar onderhoudsmethodes met meer respect voor mens en milieu.
Het inademen van sterke concentraties van verontreinigende agentia leidt tot onmiddellijke symptomen, zoals irritatie van ogen, neus en keel, maar ook misselijkheid, hoesten en ademhalingsmoeilijkheden, tot zelfs astma.
Het frequent inademen van kleine hoeveelheden verontreinigende stoffen kan echter ook een geleidelijker effect hebben op de gezondheid. Het ademhalingsvermogen kan worden aangetast, bestaande cardiovasculaire aandoeningen kunnen verergeren en het kan ook een rol spelen in het ontstaan van bepaalde kankers.